Chinatown & staafmixers: onze 1e dagen in Thailand - Reisverslag uit Ko Kut, Thailand van Peter en Karlijn - WaarBenJij.nu Chinatown & staafmixers: onze 1e dagen in Thailand - Reisverslag uit Ko Kut, Thailand van Peter en Karlijn - WaarBenJij.nu

Chinatown & staafmixers: onze 1e dagen in Thailand

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karlijn

07 Maart 2016 | Thailand, Ko Kut

Yiehaaaaaa! We zijn begonnen! Lang, lang naar uitgekeken, maar eindelijk is het dan zover....een heerlijk lange reis van 6 (zes) maanden door Zuid-oost Azië, beginnend in Bangkok en verder op avontuur in Thailand, daarna, in chronologische volgorde, naar Birma, China, de Filipijnen, India, een driedaagse stop in Kuala Lumpur, Indonesië, en tot slot Hong Kong....need i say more?

Dinsdag 1 maart waren we rond 12:15 door de douane op Schiphol en viel alle voorbereidingsstress van onze schouders. Warme en koude rillingen....een onbeschrijflijk gevoel.... Alle details rond de prima verlopen vlucht zal ik jullie besparen. Woensdag kwamen we rond 11 uur in de ochtend aan, namen de taxi naar het guesthouse New Siam lll, ons bekend van onze vorige reis, in hartje Bangkok en midden in de vaak verguisde, geroemde maar o zo geweldige en kleurrijke Khao San road area. Rugzak wegleggen, naar de Gecko-bar en een grote, koude fles Chang-bier aan de lippen.....ik zie het al eerder: need i.....ach laat maar, dit gevoel spreekt voor zich.
Drie nachten in Bangkok, ons ondergedompeld in de zinderende hitte van Bangkok, en het moet toch even gezegd: er is geen plek op aarde zoals Khao San. Waar vind je zoveel nationaliteiten, zoveel verscheidene typen mensen, met zoveel verschillende dromen, verlangens, plannen en ervaringen op één plek? Tell me. Ga een avond op één van de vele terassen zitten en verwonder slechts.... Of neem plaats aan een tafeltje van één van de veel streetfood-tentjes op straat (beiden hebben we alle dagen gedaan, kan ik je vertellen). Een greep: stomdronken jongeren die om acht uur 's ochtends nog de nacht aan het oprekken zijn (Bangkok leeft 24 uur), een terras waar een bebaarde halve hippie een naief meisje levenslessen aan het geven is met behulp van onbegrijpelijke tekeningen terwijl ernaast drie jongens, waarvan één met batman-pak, high van de drugs en drank staan te dansen (om drie uur des middags, welteverstaan), ouwe hippies van rond de zeventig die gelukzalig rondschrijden, een van vinger tot tenen getatoeerde westerse baardman die met een Thaise ladyboy (een nogal lelijke, met een enorme centenbak en snorgroei notabene) de maaltijd nuttigt nadat er eerst een halve pot chilipoeder overheen ging, tienrmeisjes op blote voeten (want o wat voelt dat vrij), dikke truttenstellen met kniekousen tot hun, ja, knieën dus, en...nou, nog veel meer. En dat bij een temperatuur die zelfs 's nachts amper onder de 28 graden duikelt. Een feest voor de zintuigen.

De twee volle dagen dat we in Bangkok waren hebben we ook nog een activiteit gedaan, jazeker! De eerste dag hebben we 's middags met een longtailboot een tocht over de Chao Phrayarivier en enkele zijkanalen gemaakt. Dat is de grote, brede rivier die dwars door Bangkok loopt. Een longtailboot is een langwerpige, heel smalle boot die wordt aangedreven door een oude automotor, voorzien van een lnge staaf aan het eind met daaraan de schoepen. Dit gevaarte lijkt wat op een uit de kluiten geassem staafmixer die in het water steekt. En door het grote vermogen van de motor maken ze veel lawaai en de boot kan loeihard! Waanzinnig om de skyline van Bangkok, een miljoenenstad met meer dan 10 miljoen inwoners, vanaf de rivier te zien. De zijkanalen waren echt een ontdekking: ongelooflijk hoe veel mensen in huizen op houten palen aan het water wonen. Bangkok wordt door vele kanalen doorkruist en veel van het stadse leven speelt zich af op of aan het water.
De tweede dag hebben we een drie uur durende fietstocht door met name Chinatown gemaakt. Dit boekten we bij Co van Kessel, een Nederlander die reeds 30 jaar geleden begon met het organiseren van fietstochten door Bangkok. En dit wás me een goed idee! Met ongeveer 10 man en 2 gidsen (Puna en Peace. Zeiden ze...) dwars door de stad, door steegjes zo smal dat je er net doorheem kon, langs de vismarkt met een werkelijk verpletterend ondraaglijke stank, de " recycling area", waar oude japanse auto's worden gesloopt en de motoren, zoals gezegd, worden omgebouwd tot bootmotoren, oude volksbuurten, piepkleine winkeltjes, de bloemenmarkt, langs stomverbaasde maar toch vaak vriendelijk zwaaiende buurtbewoners, door oergezellige buurtjes waar het leven zich geheel op straat afspeelde en waar je neusgaten vaak werden geprikkeld door de geur van heerlijk eten, vaak op straat klaargemaakt, prachtige Chinese en Thaise tempels.....een lawine aan indrukken maar vooral zo leuk omdat je het gevoel kreeg dat je écht de stad zag zoals die echt is. Weg van de tourist-traps en de glimmende wolkenkrabbers.
We gingen ook nog even met de veerboot naar de andere kant van de rivier om een stukje door de Bangkokse buitenwijk Thonburi te fietsen. Dit was tot ruim 200 jaar geleden de hoofdstad van Thailand, zoals Thailand vele hoofdsteden heeft gekend, hetgeen treffend wordt geïllustreerd door de aanwezigheid van de grootste, uiteraard gouden, Boeddha van Bangkok, die zich in een enorme, prachtige tempel bevindt

En zoals ik al zei: beide dagen heerlijk het stadsleven aanschouwd vanaf een lekker terras, 's ochtends rond acht uur, als het nog rustig is in het toeristengebied, lekker aan de straat ontbeten met een lekker bakkie koffie en ja, dat eten, daar kan ik niet over ophouden....bij eettentjes die elke dag opnieuw worden opgebouwd: mobiele keuken, klaptafeltjes en -stoeltjes, een plakkerige menukaart, maar lékker....gewoon " Thai spicy", en dat is dus écht heet, heerlijk gewokt, metde lekkerst denkbare rijst die "kaal" al een traktatie is. Wat een genot.

Intussen hebben we ook ons visum voor Birma geregeld, dus alle visa zijn nu klaar, een opluchting.

Zaterdag dan toch maar de stad uit, want het strand en de palmbomen lonkten.... Koh Kut, of Koh Kood, zou het gaan worden, in het oosten van Thailand, vlak bij Cambodja en Koh Maak, waar we eerder waren. Om acht uur vertrokken met een minibus naar Trat, in het oosten. Een rit van zo'n zes uur. Een lachertje voor ons. Vandaar nog een half uur naar Laem Sok, alwaar de haven is. Nog een boottocht van zo'n twee uur, via Koh Maak, en ja, daar in de verte gloorde het groene, geweldige, paradijselijke Koh Kood. Want voor ik verder ga: het is geenszins een kood- eiland! Het is één van de weinige eilanden in Thailand die nog niet overspoeld zijn met toeristen. Geen bank, geen pin, slechts 3000 inwoners, 25 bij 12 km, 80% jungle, goudgele met palmbossen omzoomde stranden, te mooi om waar te zijn. We hadden het donkerbruine vermoeden dat reserveren wel verstandig was en hadden een leuke locatie op het oog: Ngamkho resort. Eigenlijk tegen onze principes, dat reserveren, maar helaas moet je soms, want met internet, smartphones en al dat gezeik is er vaak geen ontkomen aan, alleen al omdat velen het doen en pis je dus naast de pot als je het niet doet. Bovendien zijn er niet overdreven veel slaapplekken op het eiland. Op de valreep lukte het om vanuit Bangkok om deze, voor ons favoriete lokatie te reserveren.
We meerden aan met de catamaran aan een kleine houten steiger, in eenhaventje waar slechts een paar huisjes op palen stonden. Transport naar het resort was bij de ticketprijs inbegrepen, en na een ritje van zo'n twintig minuten door de jungle waren we ter plekke. Twee andere jongedames sprintten uit de wagen om als eerste een kamer te boeken. Helaas, vol. Een vrolijk kijkende Thaise man met een blote buik en Thaise vissersbroek riep vanuit het sfeervolle restaurantje: "Peter? From Holland?" "Yes, yes!" antwoordde ik. De dames stapten licht teleurgesteld weer de pickup- truck in en wij liepen als blije eikeltjes met onze bepakking het mini-paradijs tegemoet. Want we zagen wat we hoopten te zien: een wonderschoon parkje met hutjes tegen de heuvel, met daar schuin voor een klein sfeervol restaurant, alles keurig aangelegd met plambomen, hangmatten, aan het strand. Droomden we? Is dit de plek waar we ongeveer een week onszelf zullen wentelen in niksdoen, lekker eten, aan het strand liggen, lezen, weer niksdoen en.....jazeker, dit was wat we tot diep in onze porieën wilden. Je droom leven. Het is nu twee dagen later en er staat nog steeds bijna continu een brede glimlach op ons gezicht.
Vandaag zaten we een paar uur heerlijk aan het strand. Helemaal voor on alleen, nou ja, op twee anderen na dan.... En wat doe je dan zoal? Nou, verder niks. En je houd mekaar bezig met conversaties als:
K: hé, ik zie een krabbetje
P: oh ja?
K: jaha. Die kennen we, toch? Net als Agonda ( india, red.)
P: oh ja, inderdaad... Misschien kómt deze wel uit Agonda
K: jaa, misschien is 'ie wel net als ons lekker op vakantie
No, je snapt wel, we komen langzamerhand in de ideale modus van rust en ledigheid. En meligheid. De kunst van het nietsdoen..... Rest mij nog te zeggen dat het eten hier nóg een beetje beter is dan we al gewend waren en dat we een heerlijke, houten bungalow met hangmat en uitzicht vanaf de heuvel op zee hebben. Wij gaan ons hier voorlopig uitstekend vermaken en binnenkort zal ik jullie vertellen hoe het ons verder vergaat, met als eerste reisdoel Noord- Thailand: Nan, Phrae en misschien Chiang Mai.

We hebben ook alvast wat foto's toegevoegd.... Alleen de profielfoto is nog oud, moet nog ff kiek'n hoe ik die moet wijzigen...
De foto's staan onder het verslag.

En jullie kunnen ook reageren onderaan! Vinden we wel leuk....

De hartelijke groeten uit Koh Kood en veel liefs,
Karlijn & Peter

• 07 Maart 2016 - 13:12

Astrid Van Tunen:

leuk verslag. nog plezier.

• 07 Maart 2016 - 13:15

Mirjam:

Sjeeeemig hé, ben echt helemaal niet jaloers, hoor! Tis hier gewoon ook zo leuk, mooie gordijnen enzo... Xx

• 07 Maart 2016 - 13:16

B. J. Van Etten:

Hoi Karlijn en Peter,

Ik ben blij dat Ik deze email mogt ontvangen, Ik hoop dat alles good gaat,
    geniet er maar van.

Straks zal Ik het verhaal nog ff lezen, Het's nu 04:11 AM!!, (midden in de nachtjes) I'm ben alvast de eerste die hier schrijft.

Dus Karlijn en Peter, bedankt for to email, en véél LOL, en plezier. BJ

• 07 Maart 2016 - 13:31

Charles:

Mooi verslag om heerlijk mee te genieten....

• 07 Maart 2016 - 13:32

Liesbeth:

Boodschappen aan de kant gepleurd en eerst jullie reisverslag gelezen. Heerlijk. Zie het helemaal voor me. Kijk uit naar het volgende verslag. Xx

• 07 Maart 2016 - 13:39

Riny Conijn:

Veel groeten uit B'wijk, met genoegen je verhaal gelezen! Groetjes van ons allemaal!!!!

• 07 Maart 2016 - 13:53

Scarlett:

Nou, helemaal niet jaloers makend!
    Geniet er met volle teugen van, het is in ieder geval al een super begin.
    Liefs van Scarlett

• 07 Maart 2016 - 15:45

De Stutjes:

Hoi Peter en Karlijn , Dat is snel en wat 'n verhaal ! Wij gaan dit morgen op ons gemak lezen !
    Hier moeten wij echt de tijd voor nemen .Alvast bedankt en tot het volgende bericht !!
    Veel plezier en de groeten aan Karlijn Groetjes van ons beiden

• 07 Maart 2016 - 17:04

Riet Ros:

geweldig om alles te lezen , bedankt voor het versturen , nog een hele fijne tijd . groetjes uit abbekerk .

• 07 Maart 2016 - 17:06

Piekel En Wen:

Yo Karlijn en Pepo,
    Wat een feest weer! Blij te lezen dat jullie weer als vanouds genieten. Reizen is ongetwijfeld als fietsen.....je verleerd het niet :-) Blijf het vooral rustig aan doen .....and take the long way home!
    Wen en Piekel xxx

• 07 Maart 2016 - 17:40

Guus,Marijke.:

Als vanouds, gelijk weer dat zegde sfeertje alsbij de vorige edities. Leuk met de foto, s erbij. Moest ze wel een voor een saven . Als julliegenieten genieten wij mee. Veel liefs G en M.

• 07 Maart 2016 - 17:50

Myrte Groen:

Alleen al van het leze van je verslag kom ik al in de relax-modus! Wat een feest! Stuur het verslag door naar het team! Liefs

• 07 Maart 2016 - 18:49

Carla En Fokko Drenth:

Lieve Karlijn en Peter,
    Wat een mooi verslag van jullie 1e dagen. Geweldig om te lezen. Wat zullen jullie genieten.
    We kijken weer uit naar de volgende.
    Liefs, Fokko en Carla

• 07 Maart 2016 - 19:20

Jumbo:

Jullie hebben zelfs de Jumbo al op de fiets gevonden :)
    Enne...is dat krabbetje écht op vakantie of is het een vreemdeling??
    Enjoy

• 07 Maart 2016 - 20:11

Suus :

Hoi Karlijn &Peter,
    Wat onwijs leuk weer om te lezen dat jullie heerlijk op reis zijn!! Geniet van al het moois ,ik geniet van jullie prachtige verhalen en bijpassende foto's!
    Hartelijke groet, Suus uit Heiloo

• 07 Maart 2016 - 21:58

Maike:

Wat een heerlijkheid!
    En zo herkenbaar die markt, het eten, de geprikkelde zintuigen, de reis naar een fijn eiland! Wat een prachtplek hebben jullie gevonden (en hoe verstandig om te reserveren!). Geniet en ontspan vooral enorm. En voor ins erbij :-)
    Liefs

• 07 Maart 2016 - 22:03

Annemiek:

Karlijnnnn en Peter. Geniet er van. Klinkt heerlijk ik geniet gewoon mee. Groeten aan Thailand.

• 07 Maart 2016 - 22:23

Raphael:

Loooooove jouw schrijven Peet. Dank je wel. Kijk uit naar jullie volgende bericht!
    Veel groeten. Raph

• 07 Maart 2016 - 23:57

Roeland:

Nou dat ziet er gesnejen uit... Geniet er van.

• 08 Maart 2016 - 07:43

Rhodé:

Mooi verslag! En wat fijn dat jullie zo rap in de relaxstand zitten ;-)
    xx

• 08 Maart 2016 - 09:34

Marja Nunnink:

Hoi Peter en Karlijn from Holland,
    smullen!! Dat is het, om jullie verslag te lezen. Ik heb niet gauw dat ik mijzelf hoor grinniken,
    maar vandaag vond dit plaats. En...meer dan eens. Om zo'n opmerking bijvoorbeeld:
    ...Een rit van zo'n zes uur. Een lachertje voor ons...
    Ook hoe jullie welkomstekst van de schamel gekledene was: "Peter, from Holland?" Jongens, daar kan geen paus tegen op? Stelletje bofkonten! In deze korte periode hebben jullie al zoveel meegemaakt; een beetje nuchtere Hollander vindt dan: "'t Is wel weer genoeg denk?"
    Maar nee hoor, not for you. This is only the beginning.....
    Warme groet en Tell me more, tell me more tralalalalala....
    Marja.

• 08 Maart 2016 - 09:39

Marja Nunnink:

p.s.
    Bij het bekijken van de foto's word ik helemaal meegesleept naar jullie paradijs.
    Heel kleurrijk! Heel veel plezier :) en ik verheug mij op het volgende deel.
    Marja.

• 08 Maart 2016 - 10:16

Baardos:

Hey Trotters der Globe,

ONE LOVE.........

Baardje xxx

• 08 Maart 2016 - 11:38

Tante Tine Tempelman-stut:

wat leuk om jullie reisverslag te lezen , en ook de.foto s.

geniet van jullie trip, en hoop jullie gezond weer terug te zien in aug. groetjes!

• 08 Maart 2016 - 17:59

Dolf & Jos:

Hallo Peter en Karlijn,
    Wij kregen jullie reisverslag van Sjaak en
    Ine, wat een prachtig verhaal.
    Dat is echt genieten.
    Leven als God in Frankrijk. Niets doen, maar toch....
    Heerlijke temperatuur, buiten leven, geen hectic, geen TV.
    Een vraag, wat is jullie dagelijkse budget?
    Nog heel veel plezier en genot.
    Dolf

• 08 Maart 2016 - 18:41

Tante Hetty:

Hoi Karlijn en Peter,

Dat was weer genieten hoor van jullie eerste dagen.Super hoor zoals je mij en al je andere fans laat meegenieten van jullie reis en dan nog wel 6 maanden !!!!Ook leuk dat er al foto`s bij waren.
    Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Fijne dagen op het eiland

Tante Hetty

• 08 Maart 2016 - 20:51

Karel:

heerlijk die eerste paar dagen, met een beetje fantasie beleef ik het strand zo mee........

• 09 Maart 2016 - 09:16

Marten:

Zooooooo!!!!!! Blijf het er maar lekker inwrijven dat het leven zonder dagelijkse werk- en andere beslommeringen aan de ander kant van de aardkloot in aangename en ook helse temperaturen met krabbetjes die aan jullie voetjes sabbelen ook best fijn is......

• 14 Maart 2016 - 23:56

B. J. Van Etten:

Hoi Karlijn and Peter,

Well Ik koor nix?!?! Ik hoop dat jullij vèél lol hebben...

Laat ff wat weten.
    BJ.

• 15 Maart 2016 - 18:32

Inge :

Fijn even mee genoten te hebben met jullie reisverslag en foto's. Genietse verder.

• 17 Maart 2016 - 19:18

Coos Kramer-Stut:

Hoi Peter en Karlijn,
    Een late reaktie maar ik vind het geweldig hoor,ook de foto-serie bekijk ik met aandacht.
    Ik wil het geheel doorsturen naar John, zij zijn daar ook geweest en zullen het vast leuk vinden.
    Ik wens jullie nog een mooie tijd ,veel plezier en goede reis verder.

Hartelijke groeten
    Tanbte Coos

• 19 Maart 2016 - 12:22

Heleen:

Hoi beiden,

Ik lees nu pas jullie berichtje...wat heerlijk daar , ik weet nog dat ik je vroeg wat doen jullie dan de hele dag..nou dit dus. Veel plezier en ik kijk uit naar jullie verdere verslagen!