Goodbye Shiva...Hello Buddha !! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Peter en Karlijn - WaarBenJij.nu Goodbye Shiva...Hello Buddha !! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Peter en Karlijn - WaarBenJij.nu

Goodbye Shiva...Hello Buddha !!

Door: Peter & Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karlijn

23 Februari 2008 | Thailand, Bangkok

Hallo lieve mensen !! Ja, inderdaad: we hebben India en dus de Hindoestaanse cultuur achter ons gelaten en we bevinden ons nu in.. Bangkok !! We zijn hier inmiddels al 4 dagen. Morgen vertrekken we met de bus naar de grens van Thailand en Cambodja, zo'n 5 uur met de bus. Daar vandaan gaan we nog 4 uur bussen naar Siem Reap, alwaar zich het tempelcomplex van Angkor Wat bevindt, het grootste nog bestaande religieuze gebouw ter wereld....

Even tussendoor: we vinden het ont-zet-tend leuk hoe iedereen reageert op onze berichten ! Het is ook heel leuk voor ons om alle berichten van het thuisfront te horen, dus ga daar alsjeblieft mee door !!

We beseffen ons nu steeds meer dat het vertrekken van een plek niet "naar huis gaan" betekent, maar weer op weg naar een nieuwe ongewisse bestemming...dat maakt ook echt het reizen met een rugzak zo te gek !! Elke keer zijn ook wij weer benieuwd waar we nu weer terecht gaan komen, en de ene keer valt het mee, de andere keer soms tegen om onze draai te vinden, maar dat is ok, reizen is toch niet elke dag feest..soms is het afzien, maar dat maakt de ervaring des te rijker !!

Enfin, we zijn nu dus in Bangkok, en dat is een totaaaaaal andere ervaring na zeven weken India.. Hier is zo veel meer welvaart en luxe ! We hebben hier o.a. gewinkeld in een winkelcentrum...zo luxe en zo ontzettend hip..ook de mensen !! Daar kunnen we in Holland nog wat van leren.... Alle merken zijn hier vertegenwoordigd en zulke prachtige winkels.... Uiteraard hebben wij ook niet stil gezeten en onze portemonnee enigszins laten rammelen ! De eerste dag kwamen we om half zes aan op het vliegveld en, nadat we op drie (!) plekken hoorden dat alle kamers vol waren, bracht een of andere maffe taxichauffeur, met een auto volbehangen met allerlei maffe foto's, ons naar een guesthouse net buiten het drukke toeristengebied (voor de kenners: net buiten Khao San Road area), zodat we om acht uur 's ochtends uiteindelijk een prima kamer hadden gevonden, in een niet zo sfeervol hotel (je moet eerst door een soort parkeerkelder lopen), maar wel goedkoop, zo'n 500 bath (ruim 10 euro) per nacht, en een lekkere ruime, schone kamer met airco (is echt nodig, het is ook hier bloedheet) en een balkon.

Na eerst een goede, verlate, nacht te hebben geslapen, werden we om half drie 's middags wakker en belandden we uiteindelijk later op de avond in een heerlijk restaurant, waar we uiteindelijk in gesprek kwamen met een Canadese jongen en een Australisch meisje, die, na zeven maanden samen te hebben gereisd (hadden elkaar in Cambodja ontmoet), op het punt stonden om afscheid van elkaar te nemen.... het goede nieuws was echter dat het meisje diezelfde dag te horen had gekregen dat ze een baan bij een bank in Dubai had gekregen (na een telefonische sollicitatie, notabene) !! Uiteindelijk hebben we met z'n vieren de hele nacht, tot een uur of vier zwaar aan het bier gezeten (beiden moesten toen naar het vliegtuig, om hun vlucht te halen, meisje naar huis, jongen terug naar Camodja, waar hij verblijft. Die gaan we dus ook nog ontmoeten als we daar naar het strand gaan !!).

De volgende dag, behoorlijke kater, en lekker uitgeslapen en rondgehangen in de buurt van Khao San road: vreemd om weer terug te zijn na 16 jaar.......veel en veel drukker geworden !!!!
De dag daarna: shoppen in Siam Shopping center !! Geweldig, net een europese wereldstad, met mc Donalds, Starbucks etc. Wel vreemd, ook een soort cultuurshock weer, maar prrrima !! Derde dag... weer een beetje shoppen, toch maar wel die schoenen kopen (alsof we nog niet genoeg hadden gekocht en genoeg te sjouwen hebben...) en met de boot over de rivier die de hele stad doorkruist, naar Chinatown geweest, prachtig !! Weer een totaal andere cultuur en alleen maar Chinezen (wat natuurlijk niet zo gek is, gezien de naam) en vandaag, zaterdag, heeeel veel sightseeing gedaan, het Grand Place (voormalige residentie van de koninklijke familie) en een werkelijk grandioos, indrukwekkend mooie Buhddistische tempel bekeken (Wat Phra Kaew). Zo veel bladgoud, prachtige stupa's, waar je ook het Srilankese, Cambodjaanse en Thaise Buddhisme tot uitdrukking zag komen. Werkelijk de meest prachtige mozaiken hebben we gezien, en zo ontzettend groot....en druk !!
Daarna naar "Vimanmek Teak Mansion", ook een voormalige residentie van een koninklijke familie (koning Rama de vijfde, aan het begin van de vorige eeuw was de laatste die er woonde, in maar liefst 81 kamers !!), alwaar we een rondleiding kregen, waarbij de gids tot twee keer toe werd afgewisseld door een volgende gids...heel vreemd, maar wel prachtig. Het gastenverblijf, bepaald niet klein, was geheel van teakhout gemaakt (zou tegenwoordig wel heel incorrect zijn....als Sting het ziet...)
Daarna naar Chatuchak market, de weekendmarkt van Bangkok, waar ze werkelijk alles verkopen wat een mens maar kan bedenken..en druk ! niet te geloven. Ik geloof dat er wel 15.000 kraampjes waren. Hier hebben we overigens de heerlijkst denkbare noodle-soep gegeten....Jammie !! Tussendoor met de Tuk-tuk door de stad gescheurd (de Thaise versie van de rickshaw, maar dan met wat meer vermogen...jezus, wat gaan die dingen hard !! Dat was ik toch echt vergeten na 16 jaar..).
Voor de rest hebben we gewoon een ongelooflijk goede tijd in Bangkok, het gaat hier 24 uur per dag door, en mensen kijken is hier werkelijk het einde.... hippe thais, weer vrouwen op hoge hakken (niet gezien in India..),toeristen in alle kleuren en soorten, zwervers, hoeren, verkopers van alles... En: heerlijk gegeten !! Vandaag en gisteren is het in zoverre effe anders, omdat, wegens de verkiezingen, geen alcohol verkocht mag worden... beetje vreemd maar ach.. go with the flow, en uiteindelijk komen we toch meestal wel aan ons biertje, uit een kartonnen beker of gewoon "take away" naar ons balkonnetje.....

Maar goed, het laatste bericht dat we stuurden was vanuit Varkala, aan het strand, en intussen hebben we ook in Inida nog een hoop gezien. Sowieso (heb ik uitgerekend) hebben we vanaf Bombay tot Chennai, waarvandaan we naar Bangkok vlogen, ruim honderd (!) uur gereisd tussen de verschillende plaatsen !! Bus, trein, wachten, rickshaw, boatferry etc...

In Zuid India hebben we de west en oost kust gezien... Vanuit Varkala via een prachtige route, over de highlands, naar de deelstaat Tamil Nadu,naar Madurai (binnenland), een grote stad, 1,2 miljoen inwoners. De rit was werkelijk prachtig, met ijzingwekkende uitzichten en... bochten !! De overgang van het redelijk welvarende Kerala naar Tamil Nadu was wel verbijsterend. Meteen over de staatsgrens werden de wegen meteen slechter en de armoede duidelijk zichtbaar...
In Madurai is een van de allermooiste hindoetempels, Sri Meenakshi. Erg indrukwekkend, heel groot en het krioelde van de hindoes.. met al hun rituelen. De stad was indrukwekkend, heel druk..veel leven op straat en ook sommige stukken erg vies...zo erg nog niet eerder ervaren sinds Bombay. We hadden overigens vanaf het dakterras van ons hotel een werkelijk prachtig uitzicht op de tempel ! Het was daar echter zo heet en vochtig...dat hadden we nog niet eerder meegemaakt... Maar goed, we hadden een prima tijd daar en de tempel was echt onvergetelijk.... wat een rijkdom aan religieuze cultuur !!

Na drie dagen om half zes op, want we moesten om kwart voor zeven met de trein nar Pondicherry, eindelijk een lekker kort stukkie, maar vijf uur met de trein !! Ok, daarna nog een ritje van een uur met een andere trein, maar toch.. Pondicherry is een voormalig Franse kolonie, en dat was aan de bebouwing van het oude centrum te zien. Ook waren daar ineens Franse stokbroden te krijgen en weer eens heel erg lekkere koffie !!
Een prachtige promenade langs het strand was er, nog lekker naar het strand geweest met de scooter, alleen de mensen waren er opvallend minder vriendelijk: we hebben respectievelijk ruzie gemaakt met de rickshaw-chauffeur die ons naar het hotel bracht (vroeg een absurd hoge prijs, die we uiteraard niet betaald hebben), de dames van de lobby van het hotel (te lui, onbeschoft en dom om uit hun ogen te kijken), de verhuurder van de scooter (wilde geen kopie van ons paspoort maken, maar die moesten we wel hebben....) en tot slot de rickshaw-chauffeur die ons naar de bushalte bracht waarvandaan we naar Mamallapuram gingen, onze laatste bestemming in India (vroeg ook absurd veel, maar na een paar vloeken ging'ie toch rijden. Hij wilde ons echter de laatste honderden meters laten lopen, mar we bleven gewoon zitten. Je brengt ons er maar lekker heen want we hebben g.v.d betaald. En dat deed'ie uiteindelijk met frisse tegenzin).
Ook ben ik (Peter) in Pondicherry voor de eerste keer zwaar aan de diarree geweest, maar na twee dagen, dankzij onze "medische toilettas", was ook dat weer verholpen (toch een keer, zonder het te beseffen "sausages" gegeten....stom).

Na een busritje (MammalapUram ? nooit van gehoord. Ohhh, je bedoelt MamallApuram, dit duurde vijf minuten...) van zo'n twee uur (dit was dus echt de allerallerkortste verbinding die we hebben gehad!), met behulp van wat diarreeremmer, werden we "in the middle of nowhere" uit de bus gekegeld en ja hoor, daar stond dan toch weer een rickshaw klaar die ons wel naar Mallepietje (Mamallapuram) kon brengen. hij was allervriendelijkst, vroeg een normale prijs (waren we allemaal effe niet meer gewend..) en wist een heeeeel leuk guesthouse, met zwembad, heerlijk restaurant en bar, prettige sfeer...gewoon...geweldige plek !! En ok, hij zal vast commissie hebben gekregen van de eigenaar van het guesthouse, maar so what, we zaten waar we wilden zitten, hadden een kamer zo groot als een balzaal, met een geweldig balkon en een heerlijke douche en aan drie kanten ramen (en: schoon !!), dus wat wilden we nog meer.... Zo wilden we graag eindigen in India en dat was dus heerlijk !! Hier hebben we drie heeeerlijke dagen gehad, lekker gehangen en in het zwembad gelegen (GEEN sightseeing gedaan !!) en 's avonds alleen iets minder goed gegeten. We hebben wel weer twee onvergetelijke avonden gehad met een maffe Engelsman die z'n halve leven aan het reizen is en dat was supergezellig !! We werden bediend door een Indier met een afro-kapsel, werkelijk vier keer groter dan z'n gezicht....toen ik hem de eerste keer zag staat nadat we de trap van het restaurant kwamen oplopen, dacht ik bijna dat ik een soort spookverschijning zag. Net niet echt. Maar enfin, een prima afsluiter zoals gezegd, en daarna dus met het vleigtuig naar Bangkok, maar daarover hebben we al verteld.....

Goed, zoals gezegd: morgen op weg naar.....Cambodja !! (is ook Buddhistisch) En dan we zien we wel weer. Nog negen weken te gaan.... ongelooflijk ! We hebben er weer ontzettende zin in om verder te trekken. Binnenkort ook maar een weekje strand in Sihanoukville. Ok, we stoppen er mee, we gaan voor de laatste keer (heerlijk) eten in Bangkok.

Tot het volgende verslag van onze avonturen in Zuid-Oost Azie !!

Groeten en dikke kussen van Karlijn en Peter.
Dag !!

• 23 Februari 2008 - 17:18

Sj.&In.Stut:

Hoi Karlijn & Peter
    Bedankt voor het geweldige verslag !!
    Het klinkt allemaal heel goed.
    Ik stuur jullie morgen 'n e-mail,met verschillende nieuwtjes en wat sportberichten Groeten uit Velserbroek

• 23 Februari 2008 - 19:11

Patrick:

hoi luitjes,

Jullie genieten echt heerlijk, Ik was ook naar Tamil Nadu geweest en inderdaad armoedig, en naar Madurai met zijn publieke toiletten jakkie! Ik vond het eten in Tamil Nadu niet zo lekker jullie wel? Hoe was Mammalapuram? zijn jullie naar die tempel geweest? En was het eten in Pondicherry lekker? Frans enzo?

Trouwens recent jarig geweest een leuk feestje gegeven ik heb jullie gemist.

In Bangkok schijnt er een Nederlander te zijn die leuke toertochtjes doet met de fiets. Ik weet zijn naam niet maar dat moeten jullie toch wel gaan doen.

Nou Groetjes Patrick

• 25 Februari 2008 - 08:38

Marten:

Waarlijk wonderschone verhalen uit verre oorden. Ik droom weleens mee en zie jullie op een terrasje zitten met een onafscheidelijk biertje, uiteraard, en een fantastisch uitzicht op alles wat er om jullie heen gebeurt en uitzicht op nog twee maanden spanning, sensatie en mooie avonturen.
    Maar goed, ik zit hier in het exotische Nederland en nu in het nog exotischer Purmerend. De zon schijnt en ik ben vandaag op mijn gemotoriseerde tweewieler naar het immer gezellige Purmerend getuft. Ja, ik heb dus een motor,Kawasaki 750 en oud.
    Voor de rest is leven hier ook niets dan spanning en opmerkelijke gebeurtenissen die niet te voorspellen zijn door onze nationale nieuwsvorsers. Zo is de engel Johan uit de hemel gekomen om wonderen met de godenzonen te verrichten samen met de andere godheid Van Basten. Is heel het land in rep en roer geweest vanwege een zeer oude por.film met veel haar op de publieke televisie, heeft er weer een vader zich een bijzonder slecht verliezer getoond en zijn kinderen naar de plaats gezonden waar net engel Johan vandaan was gekomen. ja, Nederland..Je bent fantastisch!!
    Verder gebeuren hier natuurlijk ook leuke dingen. Zo is de film van vriend Wilders bijna af en de premiere belooft heel veel vuurwerk! Simon van Collem samen met Wilders op het rode loper voor Tuschinski lijkt mij een mooi plaatje.
    The Smashing Pumpkins hebben net een concert gegeven en hun toegift aan Peter S. opgedragen. Verder gebeurt er helemaal niets!!

Nog veel mooie dingen gewenst!

Groet,

Marten

• 25 Februari 2008 - 08:39

Marten:

Ook nog leuk om te weten. Dennis B heeft een dochtertje gekregen

• 25 Februari 2008 - 09:39

Ceessie:

Hoi Stelletje landlopers.. Fijn (voor jullie) die trip door de Oost. Is dat niet wat die Hollanders graag doen, de wereld verkennen. Het gaat wel lukken zo te lezen. Mooie plaatjes, mensen echt genieten. Ik ben ook met Ollie in Bangkok geweest en werden helemaal niet goed van de Tuktuks en de enorme snijdende hitte. Dat durt een dag. Maar aan de rivier is het schitterend en in de gewone buurtjes is het zo mooi. Grappig om al de stories te lezen over de mensen die jullie tegenkomen. Allemaal op doorreis en hier en daar een op hol geslagen en verdwaalde ziel. Mooie verhalen hebben die gasten vaak.
    Peet ik verwacht wel een uitnodiging als je er weer bent. Ik heb nu al dorst.
    Zo ik ga weer aan de slag. en je weet het vat geen cowboy!
    Saionara, Cees

• 25 Februari 2008 - 18:57

Tante Hetty,:

Dag Karlijn en Peter,

Jongens wat heb ik weer genoten van jullie reisverslag van de laatste dagen in India en dan nu in Thailand, en wat een lekker eten hè de Thaisekeuken.
    Thailand spreekt mij zeer aan want ben er div. keren geweest. Wat een prachtige tempels zij er met die gouden boeddha,s, en de mensen maar bidden en offeren en natuurlijk de monniken van heel jong tot oud. En ik kan nog plm. 2 maanden meegenieten van de reisverslagen van jullie.

Van je moeder heb je zeker wel gehoord dat het met tante Elly niet goed gaat.

Lieve Karlijn en Peter nog een fijne reis en tot het volgende verslag.

Groeten tante Hetty.

• 26 Februari 2008 - 14:44

Sabine En Marlon:

Hai Peter en Karlijn,

Wat een prachtige foto's, we zijn jaloers!! Wij wensen jullie nog veel reisplezier vanuit het half bewolkte Zoetermeer.

Groetjes!

• 02 Maart 2008 - 11:32

Jan :

Dag Karlijn en Peter,
    Wederom een prachtverhaal.
    Karen en ik zijn net terug van een week Marokko. Erg indrukwekkend en bijzonder om met 25 collega's een gehele week zo intensief op reis te zijn in zo'n bijzonder en mooi land.
    zie hhtp;//stjandedoperschool.waarbenjij.nu

Geniet van jullie reis.
    groeten, Jan

• 03 Maart 2008 - 17:48

Karen:

Echt een aanrader hoor, een weekje op vakantie met Jantje.... We hebben inderdaad super genoten van al het moois in Marokko. Helaas al weer terug, maar zeer goede ervaring in de pocket. Was echt blij je te horen vanmorgen; wordt tijd voor een lang en gezellig wijntje :), maar we zitten pas op de helft. Heb begrepen dat jullie nu weekje 'rust' nemen.... genieten maar weer en tot volgend verslag!

Dikke kus!! Karen

• 04 Maart 2008 - 16:33

Raphael:

hey Peet,
    15 april rechtbankzitting beroepzaak mevrouw Gopie. Kom je dan wel want ik heb je nodig hoor.
    Raph